صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / سیمافیلم، مرکز /

فهرست مطالب

سیمافیلم، مرکز


آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

سیمافیلم، مرکز \ markaz-e sīmā-fīlm \ ، مؤسسه‌ای فرهنگی و فعال در زمینۀ تهیه و توزیع تولیدات سینمایی و تلویزیونی، وابسته به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، واقع در محلۀ الٰهیه، خیابان دکتر محمود حسابی، منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
مرکز سیمافیلم در 1373 ش با عنوان شرکت سیمافیلم و در قالب مؤسسه‌ای غیرانتفاعی در محل تله‌‌فیلم سابق (1354 ش) و استودیو گلستان (1354 ش) تأسیس شد. اساسی‌ترین وظیفۀ این مجموعه در آن زمان تولید محصولات تصویری با درجۀ کیفی «الف ویژه»، «الف» و «ب» در قالب فیلمهای سینمایی، داستانی، مستند و دیگر ساختارها بود که محور توجه آنها تأکید بر ارزشهای فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی به شمار می‌آمد. 
شرکت سیما فیلم از تیرماه 1381 طبق قانون یکپارچه‌سازی شرکتها و مؤسسات کوچک‌تر، با عنوان مرکز سیمافیلم در زیرمجموعۀ معاونت سیمای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. ازجملۀ وظایفی که در این‌باره برعهدۀ ریاست این مرکز قرار دارد، تحقیق، بررسی، گردآوری و تجزیه و تحلیل و حفظ اطلاعات مربوط به صنعت تصویری کشور و ادامۀ برنامه‌ریزی اجرایی است. توجه به استانداردهای کمی و کیفی در تولید برنامه‌ها، پذیرش سفارش ساخت برنامه‌های گوناگون برای تأمین برنامه و پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی، هم‌زمان با راه‌اندازی شبکۀ توزیع ویدئویی کشور، اکران سینمایی و سفارش ساخت محصولات تصویری به اشخاص حقیقی و حقوقی ازجملۀ فعالیتهای مرکز سیما فیلم محسوب می‌شود. 
این مرکز با عملیات بازرگانی مجاز برای تهیه و تأمین منابع مورد نیاز، از قبیل سفارش و خرید فیلم‌نامه، مواد اولیه و تجهیزات فنی و تولیدی، برنامه‌ریزیهایی را برای گسترش فعالیتها و به روز شدن آن به کار گرفته است. 
مرکز سیمافیلم در زمینۀ تولید انواع سریال، فیلم سینمایی، تله‌فیلم، تله‌تئاتر و مستند تاکنون (1389 ش)، در مجموع بیش از 600 عنوان فیلم تولید کرده است. تولید تله‌فیلم (فیلم 90دقیقه‌ای) طی سالهای اخیر، مأموریت تخصصی این مرکز تعیین گردیده است. 
استودیو گلستان سیما فیلم واقع در خیابان یخچال، خیابان هدایت، دارای 3 استودیو به مساحتهای 000‘1، 450 و 150 مـ2 با امکانات کامل است که از سوی گروههای برنامه‌سازی و فیلم‌سازی به کار گرفته می‌شود. همچنین شهرک سینمایی احمدآباد مستوفی در زمینی به مساحت 000‘170 مـ2 برای پشتیبانی از تولیدات سینمایی این مرکز، در 1381 ش احداث شده است. این شهـرک سینمـایی مجهز بـه دکورهـای متعدد تاریخی ـ مذهبی است که در تولید فیلم و سریالهایی با این مضامین استفاده می‌شود. 
مرکز سیمافیلم بیش از 16 سریال با موضوعهای تاریخی، جنگی، اجتماعی و پلیسی؛ 50 فیلم سینمایی؛ 200 تله‌فیلم و تله‌تئاتر، و سرانجام بیش از 8 فیلم مستند را که برخی از آنها با مشارکت دیگر کشورها ست، در کارنامۀ خود دارد (1389 ش). انتشار کتاب شیخ بهایی (1387 ش)، برگرفته از فیلم‌نامۀ سریال تلویزیونی شیخ بهایی که محصول این مرکز است، از دیگر فعالیتهای سیما فیلم است. 
این مرکز همچنین دارای یک سایت تخصصی دریافت ایده‌های مردم برای تولید انواع فیلم است و نیز یک سایت خبری برای پوشش اخبار فعالیتهای خود به زبان فارسی دارد. 

مأخذ

 رستمی، سمیرا و مریم زاغری (مدیر و کارشناس روابط عمومی مرکز سیمافیلم)، مصاحبه با مؤلف. 

علی‌محمد مرادیان منفرد
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: